Ramka tekstowa
W ramkach tekstowych program przechowuje: tekst akapitowy, tekst oparty o dowolne ścieżki wektorowe, zawartość komórek w tabelach oraz łamy w ramkach wielołamowych.
Oto wykaz najważniejszych cech ramek tekstowych:
- obsługa tekstu akapitowego,
- obłamywanie tekstem innych ramek i wlewanie tekstu w wektorowe kształty,
-
obsługa tabel i ramek wielołamowych,
-
obsługa tekstu opartego o ścieżkę wektorową,
- adiustacja,
korekta ortografii, interpunkcji oraz elementy korekty gramatyki,
- współpraca ze słownikiem synonimów (18 000 haseł),
- możliwość dzielenia tekstu na sylaby,
- możliwość edycji tekstu w ramkach na stronie oraz w edytorze tekstu,
- osadzanie obiektów w tekście (numeratory, ramki, notatki, łącza) (pdf),
-
obsługa przypisów (pdf) (w tym import z programu Word w formacie RTF),
- obsługa krojów:
• TTF – TrueType Fonts,
• OTF – OpenType Fonts,
• PFB – Type 1,
• CFN – Kroje Calamusa,
- import tekstu z plików:
• TXT (ASCII, z wyborem dowolnej strony kodowej, możliwość definiowaniowania własnych stron kodowych),
• UNICODE (UTF-8, UCS-2),
• AMIPRO,
• POLTYPE,
• RTF z zachowaniem atrybutów tekstu,
• WORD,
• WRITE,
• HTM, HTML, PHP (również UTF-8, UCS-2),
- eksport tekstu w formatach:
• TXT (ASCII, z wyborem dowolnej strony kodowej),
• UNICODE (UTF-8, UCS-2),
• RTF,
• HTM, HTML, PHP (również UTF-8, UCS-2),
• CTX (plik tekstowy programu Calamus).
Ramka wektorowa
Ramki wektorowe mogą zawierać obiekty wektorowe (zbudowane z odcinków i krzywych Béziera) tworzone wewnątrz programu lub też importowane w formatach wektorowych.
Ramki wektorowe charakteryzują się następującymi cechami:
-
pełny edytor grafiki wektorowej z edycją ścieżek,
- generator kodów kreskowych,
- rzutowanie na trójwymiarowe powierzchnie sterujące (Projektor K3D),
- import plików w formatach:
• AI, EPS (interpretowany PostScript),
• PDF (interpretowany Portable Document Format),
• WMF, EMF (interpretowane metapliki systemu Windows),
• PLT (pliki w języku HPGL),
• CVG (pliki wektorowe programu Calamus),
- eksport plików w formatach:
• AI, EPS (z podglądem TIF lub WMF),
• EMF;
• PLT (do pliku lub bezpośrednio do plotera),
• CVG.
Ramka rastrowa
W ramkach tego typu program przechowuje bitmapy, które mogą być pamiętane wewnątrz programu lub też – mogą być dowiązywane zewnętrznie.
Oto najważniejsze cechy ramek rastrowych:
- podstawowa edycja zawartości ramek,
- możliwość ustalania koloru przejrzystego w bitmapie,
- możliwość korekcji koloru, kontrastu, jasności i innych parametrów bitmapy,
- możliwość edycji ścieżek odcinania,
- filtry rastrowe,
- rzutowanie na trójwymiarowe powierzchnie sterujące (Projektor K3D),
- import bitmap z plików wideo,
- obsługa bitmap dowiązanych z zewnętrznych plików,
- obsługa bitmap dowiązanych w zewnętrznych edytorach,
- kadrowanie w ramce (pdf),
- import plików w formatach:
• BMP (DIB) – bitmapa systemu Windows,
• GIF,
• ICO,
• IMG,
• JPEG, JPG
• PCX,
• PCD,
• PNG,
• PSD – dokument programu PhotoShop – również ze ścieżkami odcinania,
• TGA,
• TIF,
• AVI, MPG, MPEG,
- eksport plików w formatach:
• BMP,
• GIF,
• ICO,
• IMG,
• JPEG,
• PNG,
• TGA,
• TIF.
Ramka z metaplikiem
W ramkach metaplikowych program przechowuje grafiki mieszane (rastrowo-wektorowe), które mogą być importowane w formatach postscriptowych lub w formacie metapliku systemu Windows.
Cechy charakterystyczne ramek metaplikowych, to:
- możliwość obsługi plików osadzonych w dokumencie lub dowiązanych zewnętrznie,
- edycja plików dowiązanych w zewnętrznych edytorach,
- zawartość ramki może być poddawana przekształceniom geometrycznym (obroty, pochylanie),
- import metaplików w formatach:
• WMF,
• EMF,
• AI, EPS, PS, PDF (nieinterpretowany i interpretowany PostScript, EPS DCS v. 1.0 i v. 2.0),
- eksport metaplików w formacie:
• EMF,
• EPS (po warunkiem, że ramka zawiera plik PostScriptowy).