Technika rastrowania polega na podzieleniu obrazu na kwadratowe pola i wypełnieniu każdego z nich odpowiednim kolorem składowym, ale nie w całości tylko w takim procencie, który odpowiada żądanemu nasyceniu koloru. Jeśli więc mamy na wydruku kwadrat np. o boku 1 cm wypełniony kolorem cyan o nasyceniu 50%, to technika rastrowania zakłada, że zamalowanie połowy kwadratu farbą o nasyceniu 100% da taki sam efekt, jak byśmy zmieszali farbę cyan i białą w proporcji 1:1 i tą farbą zamalowali cały kwadrat. Siatkę tak zamalowanych kwadratów nazywamy rastrem, a pojedynczy kwadrat –
oczkiem rastra.
Aby efekt rastrowania był jak najlepszy, rozmiar oczka powinien być jak najmniejszy. Niestety problemy techniczne ograniczają jego rozmiar. Np. przy rozdzielczości 600 dpi mamy tylko 600 punktów na odległości 1 cala. Gdybyśmy chcieli różnicować nasycenie farby co jeden procent, to komórka rastra musiałaby mieć 10x10 pikseli (wtedy nasycenie farby zmieniałoby się od 0% – nie zapalony żaden piksel, do 100% – zapalone wszystkie piksele), z krokiem co jeden procent.
Tak więc na jednym calu mielibyśmy 60 komórek rastra (600 dpi dzielone prze 100 lpi), co w przeliczeniu na 1 cm daje około 24 komórek. Ta liczba jest nazywana
liniaturą rastra. Widzimy tu, że dalsze zwiększanie liniatury bez wzrostu rozdzielczości musi spowodować zmniejszenie liczby różnych poziomów szarości. W efekcie otrzymamy tzw.
pasmowanie.
Innym nie mniej ważnym aspektem rastrowania jest pytanie czy kolor utworzony przez zamalowanie dwóch połówek elementarnej komórki różnymi farbami (np. połowa komórki zamalowana kolorem cyan, a druga kolorem żółtym) da ten sam efekt wizualny, co zamalowanie jednej połówki najpierw jednym kolorem, a potem drugim (w naszym przykładzie nałożenie na tę samą połówkę najpierw koloru cyan, a potem żółtego). Teoretycznie tak powinno być, ponieważ drukarskie farby offsetowe są transparentne, tzn. mieszają się na papierze, tworząc nowe kolory, jednak praktycznie widoczne są różnice. Aby zminimalizować ten efekt, rastrowanie kolejnych składowych koloru odbywa się pod innym kątem. Z kolei dobór właściwego kąta rastrowania dla poszczególnych
składowych koloru wpływa na powstawanie tzw.
mory.
Dodatkowo, na wygląd zadrukowanej powierzchni możemy wpływać kształtem rastra, tzn. wiemy już, że aby uzyskać np. 50-procentowe zaczernienie powierzchni należy zamalować 50% powierzchni każdego oczka rastra, ale możemy decydować czy to zamalowanie ma polegać na narysowaniu na środku komórki koła o odpowiedniej średnicy, kwadratu o odpowiednim boku, czy też prostokąta. Każda z tych możliwości daje nam inny efekt wizualny.
^